נישה בחדשות
כתבות ועדכונים משוק התעסוקה, קורות חיים והשמה!
תופעה: הייטקיסטים חוזרים למקום העבודה הקודם שלהם – בעקבות המלחמה
התופעה של עובדי בומרנג, אנשים שחוזרים למקום העבודה הקודם שלהם, אמנם לא חדשה – אבל נראה שהמלחמה חיזקה אותה באופן משמעותי. בתעשיית ההייטק ובשוק העבודה בכלל יש לא מעט עובדים שהחליטו לחזור בחודשים האחרונים למקום שבו עבדו בעבר מתוך רצון למצוא מקום חם ומוכר כשבחוץ הכאוס משתולל
אין העלאות שכר או בונוסים, חוזרים לעבוד מהמשרד – סוגרים שנה בהייטק הישראלי
השנה שחלפה התחילה עם משבר עולמי, המשיכה עם משבר חוקתי מקומי ובסופה, כאשר ההייטק כבר בשפל – פרצה המלחמה. בכתבה אפשר לראות שאומנם חמישית מהמשרות נחתכו ושחלה ירידה משמעותית במעברים של מועמדים בין החברות השונות מכוון שאנשים "נצמדים לכיסא" בתקופות של אי ודאות – הצפי לשנת 2024 הוא אופטימיות!
ירידה של 31% בגיוס בהייטק במרץ – אוגוסט
זאת לפי נתוניהם של חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל ובהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד: "יש יותר שינויים בדרג הבכירים. תהליכי גיוס בכירים שבדרך כלל לוקחים בין 4-6 חודשים התקצרו משמעותית לשלושה חודשים בלבד"
לדברי פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל: "הנתונים מראים בוודאות כי הליכי גיוס הבכירים בעולמות הטכנולוגיה בתקופת הקורונה – לא נפגעו כמעט בכלל, ואנו אף מרגישים בשטח עלייה מצד החברות הללו לשינויים בכוח האדם מסוג זה. בימים כתיקונם, הנהלות ובורדים של חברות הייטק נמצאים רוב הזמן בנסיעות עסקים, בכנסים, ובעומס היום יומי של ניהול החברה, אשר מאוד מקשה עליהם לטפל בהחלפות ובגיוסים של חבר הנהלה".
התכונות שמעסיקים מחפשים עכשיו בעובדים
"בעקבות המעבר לעבודה מרחוק בתקופת הקורונה, הכישורים האישיותיים הפכו להיות הכרחיים לא פחות מהרקע המקצועי" , כיצד תוכלו להפגין בראיון עבודה את התכונות הדרושות על מנת להתקבל לעבודה בעידן של היום?
"הניסיון המקצועי חשוב, תמיד היה חשוב ותמיד יישאר חשוב. אבל היום, בגלל המעבר לעבודה מרחוק בתקופת הקורונה, הכישורים האישיותיים הפכו להיות חשובים לא פחות מהרקע המקצועי ומקבלים משקל משמעותי בתהליך הגיוס", אומרת פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל.
הממונה על משאבי אנוש – על תפקידיו החדשים
פורום רחב של כ-20 אנשי משאבי אנוש וייעוץ ארגוני בכירים התכנסו כדי לדון ולדבר על האתגרים החדשים שנוצרו בעולם העבודה: מדוע זה הגיוני ומובן שעובד יבקש לעבוד מהבית או במשרה חלקית? איך נערכים לעולם של סוגים שונים של חוזי העסקה? ומה היתרון של התנסות של עובדים בתפקידים שהם ממש לא מכירים?
כפי שעלה מדברי המשתתפים בפורום, בישראל, העסקה מרחוק היא עדיין תופעה מצומצמת ולא רחבה, מסיבות היעדר צורך ותרבות עבודה אחרת. "בישראל, לא רק חברות מקומיות לא מוכנות לעבור לעבודה מהבית, אלא גם לסטארט-אפים גלובליים קשה עם זה, כי זה קושי כפול – גם להתגבר על העבודה בשלט רחוק וגם על הפער התרבותי", אומרת ד"ר הילה חלוץ בן-גל מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול במכללת אפקה להנדסה בתל אביב.
שוק ההייטק – שוק של מועמדים ולא של חברות
לפי נתונים של חברת ההשמה נישה, הואט קצב הצמיחה של שכר העובדים בהייטק, ו-70% מההשמות התבצעו בתפקידים בטווח שכר של 16-30 אלף שקל.
מלבד כמה תפקידי מפתח בהם חלה עלייה בביקוש, הנתונים מראים כי השכר למשרות הטכנולוגיות בהייטק נשאר כמעט ללא שינוי ביחס לנתוני החברה מהשנה שעברה. לדברי צוקר, "העלייה הרצינית בשכר הייתה לפני שנתיים", ומאז רואים עליה מתונה בתפקידים ספציפיים. הנתונים הללו יכולים ללמד על דרישות גבוהות לתפקידים מסוימים, או על שינויים בשכר, אך אינם משקפים את המצב בתעשיית ההייטק באופן מוחלט, מכיוון שמדובר בנתונים של חברת ההשמה בלבד.
איך מתמודדים עם מיליון מובטלים?
משבר הקורונה הוא החמור ביותר מבחינת שוק התעסוקה הישראלי, כאשר תוך 3 שבועות מספר הבלתי מועסקים במדינה שולש. כל ענפי המשק נפגעו בעוצמה ובתי עסק בכל רחבי הארץ נסגרו – מצב שלא קרה גם במלחמות. למה המדינה צריכה להגדיל דרמטית את הסיוע ומתי אפשר לצפות להתאוששות?
"אנו רואים במשבר הזה שימוש יצירתי בנושא החופשה ללא תשלום, שלא ראינו במשברים קודמים", אומרת פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל. "ככה מצד אחד מאפשרים לעובדים לקבל דמי אבטלה מהיום הראשון, וגם נתנו פתרון יצירתי למעסיקים כדי למנוע מהם לפטר. זה פתרון שהוא גם יותר מרגיע גם מבחינת המורל".
המגפה של העשור הבא: שחיקה מעבודה
בעולם כבר מבינים ששעות עבודה רבות מזיקות לבריאות הפיזית והנפשית של העובד וגם פוגעות בתפוקה שלו, ומנסים לשנות את המצב: אבל ישראל עדיין משתרכת מאחור, עם מעסיקים שמאמינים שעובד טוב הוא עובד זמין בכל שעה ביממה. האם בני דור ה־Y וה־Z יביאו את המהפכה?
כיום, כך נראה, גם מעסיקים וגם לקוחות מצפים כי עובדים יענו להם כמעט בכל שעה; ומעטים הם מקומות העבודה שבהם לאחר שמסתיים היום באופן רשמי, העובדים אינם ממשיכים לעבוד מהבית, מהמכונית או מגן השעשועים. "כל הגבולות בין מקום העבודה לבית היטשטשו. מצד אחד, כשהוא בבית, יש ציפייה לזמינות של העובד. מצד אחר, מקומות עבודה מנסים להיות נעימים יותר וליצור אווירה ביתית, הן בעיצוב והן בשירותים שהם מספקים, כמו ניקוי יבש וקייטנות לילדים", אומרת פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל.
הכירו את המקצוע החדש – מנהל מותג מעסיק
חברות טכנולוגיה גדולות עולות מדרגה בקרב על הטאלנטים עם קמפיינים פרסומיים מושקעים. מיקרוסופט גייסה את מירי פסקל למשימה, איביי הביאה את המנכ"ל שיספר על החברה ו-Ness הדגישה את המשמעות; בחלק מהחברות מעסיקים אף 'מנהל מותג מעסיק' במשרה מלאה במטרה לגייס עובדים – איך מגיעים לתפקיד ומה עושים במסגרתו ביומיום.
חברות זיהו צורך אמיתי לייצר מוניטין של מקום שכדאי לעבוד בו. במקביל, הארגון צריך ללמוד לדבר ב'שפה' של המועמדים, וכאן יש משמעות להרגלים ולתרבות של כל דור – דור ה-X ילידי '64-80', דור ה-Y ילידי 81'-99' ודור ה-Z ילידי המאה ה-21. בסביבה החדשה הזו, נדרש הארגון להביא לידי ביטוי יכולות שלאו דווקא קיימות או מחודדות אצלו", אומרת פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל.
מרחפנים ועד VR :כך ייראה חיפוש העבודה שלכם ב2020
תשכחו ממודעות דרושים וירידי תעסוקה, התכוננו להאקתונים, תחרויות ברשתות החברתיות ובינה מלאכותית. החברות מבינות שהן צריכות להכניס חדשנות גם לתהליכי הגיוס, והחדשות הטובות הן שחוויית המועמד תופסת מקום מרכזי.
"המועמדים מחפשים היום דברים חדשים וחברות מבינות שהמועמד זה המצרך המבוקש. חברות צריכות להפוך את הארגון לארגון מגייס. מהלך הגיוס הפך מתהליך תפעולי לתהליך שיווקי. היום לא מספיק רק להגיע למועמד בצורה יצירתית אלא לכל אורך תהליך הגיוס ועד הקבלה או אי הקבלה של המועמד – צריך להיות שיווקיים ולמכור את החברה למועמד, לשמור על קשרים איתו, להכין את המנהלים למסרים הנכונים ולדעת איך לראיין בצורה שיווקית נכונה. ענף ההייטק מוביל את המגמה הזו אבל זה בהחלט מתחיל לזלוג לחברות גדולות בענפים אחרים", אומרת פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל."
"ראיתי את סבלם של העובדים והחלטתי לעשות מעשה שישנה את חייהם לטובה"
רבות דובר על חשיבות גמישות שעות ומיקום העבודה וההשפעה שיש לכך על תפוקת ומוטיבציית העובדים; לא פחות דובר גם על מצוקת התחבורה ועל הפקקים שמקשים על הבקרים של עובדים רבים. לאחרונה יותר ויותר חברות בארץ מבינות שחייבם לשנות משהו ומתחילות ליישם את הדברים.
לדברי פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל, "נראה ששוק העבודה בישראל נפתח בהדרגה לאפשרות של עבודה מהבית ולשעות גמישות, וכיום אנו יכולים לראות חברות המאפשרות עבודה מרחוק בחלק מהימים, ואף כאלה המאפשרות לעבוד מרחוק כל הזמן. למעשה, שוק העבודה מתאים את עצמו לדרישות ואופי העובדים כיום, שהם ברובם מדור ה-Y ומדור ה-Z.
מגייסים מרחוק: כך תתכוננו לראיונות עבודה וירטואליים
הקורונה משפיעה על כל תחומי החיים והעבירה כמעט הכל לעולם הדיגיטלי, הלימודים, הקניות בסופר, העבודה שנעשית כעת ברובה מהמחשב הביתי וכן- גם ראיונות עבודה, ארגונים שממשיכים לגייס עושים זאת במתכונת וירטואלית שקצת משנה את חוקי המשחק. כך תגיעו מוכנים.
גם המועמדים לעבודה צריכים להתאים עצמם למצב החדש הן מבחינה טכנית והן מבחינה רגשית. לדברי פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל, עידן הקורונה מביא עמו בשורות חדשות בתחום גיוס העובדים. הבשורה הטובה היא שכשזקוקים לפונקציה חדשה בארגון בעידן המודרני, על אף היותו גם עידן "קורוני", ניתן לעשות זאת בדרך אלטרנטיבית, מתקדמת, מודרנית. ראיון "אונליין" מהבית הופך להיות אלטרנטיבה יותר ויותר רווחת, בטוחה, ונוחה הן למראיין והן למרואיין. היא פותרת את בעיית הזמן, המקום ושמירת המרחק הפיזית כנדרש היום. יחד עם זאת, על המרואיינים לשים לב שהם נשארים ממלכתיים כמה שיותר, למרות התחושה הביתית.
הטאלנטים של הסיליקון ואלי מזניקים את הקריירה שלהם בתל אביב
השוק הישראלי העניק מאז ומתמיד העדפה לעובדים בעלי רקע בינלאומי, ארגון מסע מסייע לחברות הישראליות ליהנות מהיתרונות שלהם כבר בשלבים הראשונים של הקריירה.
פול צוקר, מייסדת ומנכ"לית קבוצת נישה, המתמחה בהשמת אנשי מקצוע ומקבלי החלטות בתחומים עתירי ידע מסבירה: "המתמחים שמגיעים מחו"ל נהנו בארצות המוצא שלהם מתוכניות לימודים וורסטיליות ומעמיקות שבמסגרתן הם כבר השלימו תקופת התמחות אחת לפחות. לאותם מתמחים יש היכרות אמתית עם השוק הגלובלי ועם פרקטיקות מקובלות בחברות בחו"ל והם יכולים לתרום לא רק לפעילות העסקית, אלא גם לבניית מסלולי התמחות המתאימים לישראלים וזרים כאחד. לצד כל אלה, הם מגלים מוטיבציה גבוהה במיוחד לעבוד בסביבה בינלאומית ועל הדרך לקבל השראה מרוח היזמות הישראלית.